Bycie radnym gminy to nie tylko sprzątanie świata, otwieranie imprez gminnych, czy innego rodzaju przyjemne wydarzenia. Funkcja wiąże się także z koniecznością podejmowania trudnych decyzji w dynamicznie zmieniających się warunkach. Tym razem przyszedł czas na podjęcie tematu stawek za wywóz odpadów.
Od dłuższego już czasu w mediach mówiono o drastycznych podwyżkach za wywóz odpadów w wielu samorządach. Dlaczego tak jest, doskonale opisują doniesienia prasowe poniższych pozycji, które zebrałem dla bardziej zainteresowanych. Jeżeli ktoś ma ochotę zagłębić się w temat, polecam przejrzeć zestawione poniżej linki.
https://www.pch24.pl/lawinowe-podwyzki-cen-za-wywoz-smieci–a-to-dopiero-poczatek,65862,i.html
http://www.wykop.pl/ramka/4974721/trudny-czas-dla-zachodniej-pseudoekologii/
W skrócie rzecz ujmując, przyczynami ostatnich drastycznych podwyżek są: wzrosty kosztów skupu odpadów na tzw. RIPOKach (punkty w których firmy odbierające śmieci oddają odpady), wzrost opłaty marszałkowskiej za odpady, dodatkowe ubezpieczenia obowiązkowe dla operatorów, wzrost ceny energii, wzrost płacy minimalnej (a szykują się kolejne podwyżki: https://tvn24bis.pl/z-kraju,74/placa-minimalna-2020-ministerstwo-pracy-proponuje-2450-zl,939989.html), zamykanie się rynków wschodnich na przyjmowanie odpadów, a w efekcie nadpodaż odpadów, które do tej pory były wysyłane poza Europę.
Przykłady o których pisały media wskazywały wzrosty stawek w różnych samorządach dla przykładu z 12 zł do 21 zł za odbiór selektywny (Lublin), z 13 zł do 22 zł (Łódź), z 14 zł na 17 zł (Inowrocław). W Gminie Osielsko od 2013 roku udawało utrzymać się stawki na poziomie 12 zł/os/m-c – odpady segregowane, 25 zł/os/m-c – odpady niesegregowane. Stawki wynikały z uchwały podjętej w 2013 roku:
http://bip.osielsko.pl/?app=uchwaly&nid=3765&y=2013
Obowiązująca umowa z obsługującą nas obecnie firmą wygasa wraz z końcem 2019. Urząd, w obliczu zbliżającej się nowelizacji tzw. uchwały śmieciowej (projekt przyjęty z resztą pod koniec maja 2019) zdecydował się już jakiś czas temu na ogłoszenie przetargu na odbiór odpadów w latach 2020-2021 włącznie. Oferty zostały otwarte. Propozycja wynikająca z kryterium najniższej ceny dawała możliwość ustalenia stawek dla większości mieszkańców na poziomie 22 zł na miesiąc/osobę (segregowane). Po ponownej analizie możliwości ograniczenia kosztów administracyjnych, rekalkulacji prognoz wzrostu ilości deklaracji (przyrost mieszkańców w Gminie) referat środowiska zaproponował uchwałę ze stawkami 19 zł za odpady segregowane i 67 zł za niesegregowane. Podwyżki będą obowiązywać od przyszłego roku.
W obliczu doniesień o wzrostach w innych samorządach, nadchodzących zmianach w przepisach, upływającego czasu, przyjęcie uchwały dającej możliwość wyłonienia wykonawcy na najbliższe 2 lata wydaje się być podejściem rozsądnym i bezpiecznym, gdyż wszystkie wymienione czynniki wpływają na potencjalny wzrost stawek.
Nowe reguły zaproponowane przez Ministerstwo Środowiska skutkują m. in zmianą formy rozliczania z podmiotami odbierającymi odpady. Nie będzie można już podejmować umów ryczałtowych, a rozliczenie ma być prowadzone w oparciu o wagę odpadów. W materiałach dostępnych internecie oraz w oparciu o opinię Referatu Środowiska naszego Urzędu można wywnioskować, że nie istnieją narzędzia pozwalające na skuteczną kontrolę sposobu pomiaru ilości zebranych w Gminie odpadów i daje to duże pole firmom odbierającym odpady do niedokładności, manipulacji w zakresie współpracy z samorządami.
Jedynym argumentem, który przekonuje mnie do faktu, że nowelizacja ustawy, może spowodować zatrzymanie galopujących cen skupu odpadów na RIPOKach jest zniesienie rejonizacji(rejonizacja polega na obowiązku oddawania odpadów do RIPOków w ramach rejonu). Pytanie, czy rzekome uwolnienie rynku i teoretyczne zwiększenie podaży RIPOK spowoduje spadek cen akurat w naszym rejonie? Ciężko powiedzieć, gdyż RIPOKów mamy w naszym rejonie kilka i śmiem podejrzewać, że skala monopolizacji nie jest tak duża jak w przypadku innych rejonów. Dla zainteresowanych załączam listę RIPOK z podziałem na rejony: http://www.rceeplock.nazwa.pl/blizejsmieci/index.php/wykaz-i-mapa-ripok-ow
Podsumowując, niezależnie od regulaminu odbioru przyjętego przez poprzednią kadencję Radnych w 2017 roku (http://bip.osielsko.pl/?app=uchwaly&nid=6118&y=2017) i sposobu organizacji odbiorów odpadów (lepszego, bądź nie) decyzja umożliwiająca podpisanie nowej umowy, która skutkuje stawkami 19zł (segregowane) i 67zł (niesegregowane) w obecnie panujących warunkach zdaje się być dla nas, jako dla mieszkańców, najlepszą z możliwych. Ewentualne odrzucenie uchwały mogłoby skutkować unieważnieniem przetargu i ogłoszeniem nowego. Czas, w związku z ciągłymi podwyżkami gra na niekorzyść samorządów, zatem można podejrzewać, że kolejny przetarg skutkowałby jeszcze wyższymi stawkami. W związku z powyższym zdecydowałem się poprzeć uchwałę mając na względzie dobro portfela mieszkańców Gminy jak i swojego. W obliczu planowanego powiększenia rodziny w bieżącym roku za odbiór odpadów będę płacił już nie 4x12zł = 48 zł, lecz 4x19zł = 76 zł na miesiąc… także sam nie jestem tym faktem uradowany.
Kończąc niniejszy wpis warto jeszcze nadmienić, że z inicjatywy Radnego Andrzeja Różańskiego Rada podjęła uchwałę mającą na celu przekazanie swojego sprzeciwu do Ministerstwa Środowiska w zakresie polityki kształtującej rynek odpadów w Polsce i zbyt wysokich cen. Dodatkowo, w niedalekiej przyszłości, być może pojawi się temat zachęt dla mieszkańców do posiadania kompostowników, tak by szukać rozwiązań, które w dłuższej perspektywie pozwolą na ograniczenie tonażu generowanych przez Osielsko odpadów.